VOIP

VOIP staat voor Voice Over IP: Bellen over het internet. Het principe is eenvoudig, de bestaande internetverbinding wordt meteen ook gebruikt voor de telefonie. Daardoor bent u op uw vast nummer bereikbaar waar u wil: op kantoor, thuis of op hotel tijdens een zakenreis.

Voordelen VoIP

  • Bespaar op uw infrastructuur en gesprekskosten

Starten met IP-telefonie vereist een éénmalige investering in een IP- telefooncentrale. Diezelfde telefooncentrale kan gebruikt worden voor andere locaties, u hoeft dus niet telkens te investeren in een nieuwe, lokale telefooncentrale. Aparte telefoonbekabeling is overbodig, gesprekken verlopen namelijk over het internet, wat aanzienlijk goedkoper is.

  • Bel gratis naar collega’s

Wanneer uw medewerkers via hetzelfde datanetwerk met mekaar bellen, is dat in principe gratis. Voor organisaties met meerdere vestigingen volstaat een VPN verbinding om alle interne gesprekken gratis te maken.

  • Flexibel en schaalbaar

VoIP biedt heel wat vrijheid en flexibiliteit. Waar u ook bent, uw telefonie verhuist gewoon met u mee. Uw organisatie werkt dus volledig locatie-onafhankelijk.

Wanneer uw organisatie groeit, kan uw telefonie meegroeien zonder grote investeringen. Extra lijnen en licenties voegt u namelijk gewoon aan de bestaande centrale toe en bellen kan via de telefoon, smartphone én PC. Wilt u gebruikers opzeggen, dan kan dat ook meteen.

  • Gegarandeerde gesprekskwaliteit

Wanneer uw spraakverkeer verloopt over uw eigen, afgeschermde datanetwerk is de gesprekskwaliteit 100% gegarandeerd. Uiteraard zijn een combinatie van het juiste VoIP toestel, codec en bijvoorbeeld bandbreedte een vereiste.

  • Veel mogelijkheden

Standaard biedt VoIP heel wat mogelijkheden: laat oproepen doorschakelen naar externe telefoonnummers, stel filters in en hou uitgebreide gespreksstatistieken bij. Daarnaast kan ook gebruik gemaakt worden van geavanceerde functies als het instellen van keuzemenu’s, openingstijden, wachtrijen, koppelingen met bestaande systemen en conferentieoproepen. Zelfs integraties met een ERP- of CRM-systeem zijn mogelijk. Een toepassing daarvan is bijvoorbeeld dat helpdeskmedewerkers automatisch het dossier van de beller te zien krijgen bij een oproep.

VoIP